Paulovkin Boglárka munkái bravúrosan ötvözik a klasszikus technikákat a modern tipográfiai megoldásokkal. A részletgazdag képek sajátos teret adnak a szövegeknek, és nagyban segítik a mesék befogadását. A grafikusművész-illusztrátorral a szegedi Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárban nemrégiben nyílt kiállítása apropóján ültünk le beszélgetni. A tárlat 2015.február 28-áig tekinthető meg.
Mióta foglalkozik
illusztrációkészítéssel? Hogyan kezdődött ez az egész?
A MOME (akkor még Iparművészeti Egyetem) tervezőgrafika
szakán tanultam, amikor az első illusztrációimat készítettem. Mestereim voltak Pálfi
György, Kis István, Felvidéki András, akik a figyelmünket egyaránt
ráirányították a mai, sokszor akár groteszk látásmódra is, de a klasszikus
képalkotó technikák szépségére, a mesterségbeli tudás fontosságára is. 2002-ben
fedeztem fel egy olasz nyelvű mesekönyv-pályázatot: itt a pályamunka egy teljes
mesekönyvmakett elkészítése volt, vagyis meg kellett tervezni a kötetet, szöveg
és kép elhelyezkedését, és végig illusztrálni "egy, még kiadatlan olasz
nyelvű történetet". Én egyetlen olasz meseírót sem ismertem, így a magam
középfokú olasz tudásával nagy bátran belevágtam a szöveg megírásába is. Olasz
barátaim, meg a nálunk tanuló Erasmus-os diákok segítettek igazán olaszossá
formálni a szövegét. Ez a kis könyv azután ott bekerült a legjobbak közé,
kiállították, Livio Sossi professzor, a zsűri elnöke nagyon szerette ezt a
munkát, örömmel fel is ismerte Bolognában 2004-ben, a nemzetközi
gyerekkönyvvásáron, amikor a Pagony Kiadó bemutatta az akkor friss, ropogós magyar kiadását.
Mindez, mint első tapasztalat, nagyon sokat jelentett nekem. Nem sokkal ezután
kaptam lehetőséget az Élet és Irodalom folyóiratban a munkáimat megmutatni a
közönségnek, ahol felnőtt grafikáim jelentek meg, de ezek az autonóm képek is
egyfajta gyerek-látószöget tükröztek. Szerették ezeket a rajzokat, nagyon sok
pozitív visszajelzést kaptam, közülük a legmeghatározóbb Kiss Ottó és Janikovszky
Éva íróké lett: így született meg a Csillagszedő
Márió című kötet 2003-ban, amiben ott volt erősen az ÉS-ből megismert
különös látásmód, ami remekül passzolt Kiss Ottó "cérnahangra" írott
szövegéhez - mindkettőben több réteg rejtőzhetett el, nem csoda, hogy a kis
kötetet hamarabb kedvelték meg az egyetemisták, mint a kisgyerekes anyukák, bár
én édesanyaként is azt tapasztalom, hogy igen jól "működik" a könyv
akár már nagyobb óvodás korban is. A "mórás" könyv megjelenése előtt, az egyetemi
évek alatt már illusztráltam a Scolar kiadónak, készült az általam tervezett és
illusztrált Mesék tíz órakor kötet, Szecsődy Leó máig egyedülálló, az
egyházi év rendje szerint válogatott, Bibiliához kötődő, ám csöppet sem
didaktikus meséiből (épp most jelent meg újra az AOI Kiadónál). Summa summarum: a diplomaévben nem kellett
különösebben törnöm a fejemet, hogy a tervezőgrafika melyik ágában helyezkedjek
el, valósággal húzott a gyerekkönyvek-, kiadványok világa és az illusztrálás.
Milyen technikával
dolgozik egész pontosan?
Sokféle technikát használok munkáimban, a digitális
képalkotástól (Elbújtam! - Csodaceruza
kiadó, 2010, Csizmás kandúr, Csimota,
2011.) a klasszikus festőtechnikákon át (A
katicabogár elveszett pettyei, Pagony-PXB 2004, Róka és Egér új otthont keres, Pagony-PXB 2006, a Scolar kiadó Olvasó
sorozatának első darabjai, stb.), amelyekben tempera és akrilfesték adja a
színeket, rajzszén vonalak a kontúrokat, egészen a legutóbbi kötetig, az
Egyszervoltig, ahol egyfajta archaizáló tollrajz kerül elő az eszköztárból, a
színes táblákon pedig ezt a tollrajz-vonalhálót az akrilfesték finom árnyalatai
varázsolják színessé. (http://www.barkaonline.hu/papirhajo/4501-ujabb-gyermekkonyveink-illusztracioirol) Az én generációmból többünknek
természetes, hogy a könyveinket magunk is tervezzük, tördeljük: Takács
Mari, Gyöngyösi Adrienn, Baranyai András vagy Nagy Norbert - és persze
folytathatnám a sort! - éppúgy értői a tipográfiának, mint a könyvtervezésnek
és az illusztrálásnak. Büszke vagyok rá, hogy az egyik első olyan alkotó
lehettem itt Magyarországon, aki könyvei lapjaira behozhatta a modern
tipográfiát - már egész pici korban is lehet a szöveget is játékosan, ám értelmező
módon kezelni, a szöveg látványa, tördelése, rangsorolása nagyban segíti a
megértést, a követést, és segíti az olvasástanulást is. Nem utolsó sorban pedig
jó móka!
Honnan meríti az ihletet a rajzoláshoz?
A dolgozószobám a házunk legfelső szintjén van. Reggel,
miután a kisebb gyerekekt elvittem az oviba, iskolába, felmegyek, és pár percig
csak nézek ki az ablakon. Ugyanaz, mindennap, és mégsem ugyanaz. Tiszta időben
ellátni a Nyakas hegyig, a másik oldalon nyárfasor, szántóföldek, a domb -
mindig más és más arcát mutatja, ha süt anap, ha pára lengi be, ha hó borítja
vagy akár ha zuhog az eső. Ebben a környezetben egészen más a természettel
együtt élni, mint a nagyvárosban. Nagyon sokáig éltem Budapesten, és akkor az
inspirált, amivel nap mint nap találkoztam: a város épületei, a terek, az
utcák, a járművek és az emberek, akik belakták mindezeket. Ez nem múlt el
nyomtalanul, most is tudok belőle meríteni, mint ahogy a sok utazásunk
képeiből, hangulataiból is, de a mostani életünk ritmusa, a természethez való
közelség talán elmélyültebbé, letisztultabbá formálja mostanában az
alkotásaimat is. Több a csend, több a bámulás, kifelé is, meg befelé is. Ehhez
idő kell, elmélyülés, egyedüllét. Amikor dolgozom, máshol vagyok. Abban, amit
épp rajzolok, festek. Mostanában éppen a Balatonon, mert Róka és Egér balatoni
kalandjaiból svéd nyelven egy komplett képeskönyv készül. De hamarosan egy
különös szigetre látogatok, amelyet Boldizsár Ildikó álmodott meg, aztán
pedig egy nem is egészen evilági tájat kell kitalálnom Borbáth Péter különös
hőseinek. Szerintem nem vagyok egyedül ezzel, de munka közben még a szereplők
mozdulatait, fintorait is lejátszom. Nyár elejére várjuk a negyedik
gyermekünket. Úgyhogy zsivajból is jut bőven. Nap mint nap történnek velünk a
mesék, kalandregények, sőt kamaszregények, 3 és 17 év között. Kell ennél több
ihlető forrás egy illusztrátornak? Inkább csak néhány polcnyi idő-befőtt
kellene a kamrában, amit bármikor elővehetek, amikor szorítanak a határidők!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése